Projekt Drogmem

Cílená specifická primární prevence problémů působených návykovými látkami u osob se zvýšeným rizikem formou počítačové hry Drogmem a veřejného informačního zdroje www.drogmem.cz s informacemi o rizicích spojených s užíváním návykových látek.

Popis současného stavu problematiky, kterou projekt řeší

Trvale narůstající počet uživatelů návykových látek mezi mladými lidmi v České republice je realitou opakovaně doloženou spolehlivými zdroji epidemiologických dat. Z epidemiologického přehledu ”Mládež a drogy ČR-2000” publikovaného Hygienickou stanicí hlavního města Prahy vyplývá, že zkušenost s nelegálními drogami u mládeže ve věku 14-19 let se zvýšila v meziročním srovnání 1994/2000 o více než 10%. Mezi odborníky na drogovou problematiku panuje konsensus v názoru na postupy vedoucí k možnému, dlouhodobě efektivnímu řešení uvedené nepříznivé situace. Vedle snižování dostupnosti návykových látek formou zákonné represe je to zejména oblast snižování poptávky, která by měla být výsledkem účinné preventivní strategie. Efektivní preventivní program by měl odpovídat věku cílové populace, být malý a interaktivní. Měl by brát v úvahu místní specifika a využívat pozitivní modely s nimiž se může cílová populace identifikovat. Měl by zahrnovat legální i nelegální návykové látky a v neposlední řadě by program měl být prezentován kvalifikovaně a důvěryhodně.

Určitá část dosud realizovaných preventivních aktivit je u některých, často těch nejrizikovějších, skupin dětí a mládeže nepoužitelná. Tyto aktivity nejsou cílovou populací akceptovány pro nevhodnou formu a někdy i obsah. Přes často značné finanční prostředky vynaložené na některé preventivní aktivity je tato neadekvátně prováděná činnost neefektivní.

Zdůvodnění potřebnosti projektu

Projekt je především zaměřen na specifickou část populace mladých lidí, kteří preferují životní styl označovaný jako clubbing, který mimo jiné zahrnuje pravidelné návštěvy tanečních party, zájem o progresivní technologie, počítačové hry a bohužel často i experimentování s nejrůznějšími drogami. Jde přitom o skupinu potenciálně vysoce rizikovou z hlediska rozvoje možných zdravotních i sociálních komplikací drogového experimentu. Většina rizik souvisejících se škodlivým užíváním je totiž touto skupinou velmi podceňována. Často je tomu tak proto, že neměli k dispozici základní vědomosti potřebné pro vytváření adekvátních a účinných vzorců zodpovědného, nerizikového chování.

Multimediální interaktivní CD-rom představuje vhodnou variantu účinné preventivní strategie ve skupině jinak obtížně oslovitelné. Jednou z možností jak tuto skupinu oslovit je prezentovat důležité informace způsobem, který je přitažlivý a má tedy šanci zaujmout a také udržet pozornost. Zároveň by neměl odrazovat prvoplánovou didaktičností a přitom sdělit vše potřebné, včetně ”život zachraňujících” informací jako jsou rizika spojená s užíváním návykových látek a způsoby jak jim předcházet, první pomoc při akutních stavech, jak a kde zajistit odbornou pomoc, důležité kontakty na zdravotní a sociální zařízení a podobně.

Přínos projektu z krátkodobého hlediska je sdělení výše uvedených informací populační skupině ohrožené zneužíváním návykových látek formou, která je pro mladé lidi v současnosti přitažlivější než tištěný text. Dále je možno počítačovou hru Drogmem prakticky okamžitě po vydání CD-rom využít pro výukové účely na školách. Dostupnost tohoto druhu učebních pomůcek není dobrá a v multimediální podobě se jedná spíše o jejich zásadní nedostatek. Ze středně a dlouhodobého hlediska by hlavním přínosem projektu mělo být snížení poptávky po drogách. Největším rizikem realizace projektu je, že zůstane nepovšimnut nebo že sdělované informace budou mladými lidmi považovány za nevěrohodné. Tomuto riziku jsme se snažili předejít způsobem realizace dílčích aktivit (viz bod 6).

Cíle projektu

Vymezení cílové populace

Texty jednotlivých otázek a komentářů budou formulovány tak, aby byly srozumitelné mladým lidem starším 13 let. Doufáme, že informace obsažené na CD budou užitečné nejen mladým lidem, ale i jejich rodičům nebo pedagogům, kterým by měly sloužit při vysvětlování rizik spojených s užíváním drog.

Konkrétně kvantifikovat cílovou skupinu Drogmemu není dopředu možné. Počet jedinců, kteří se s informacemi seznámí, závisí:

Navržený způsob realizace projektu - vymezení konkrétních aktivit

1. fází projektu počítačové hry s drogovou tematikou Drogmem bude nejprve výběr nejdůležitějších informací, které se týkají akutních a chronických, zdravotních a sociálních rizik spojených se zneužíváním jednotlivých drog, včetně legálních alkoholu a tabáku, a důvodů, kterými toxikomané nejčastěji racionalizují vznik své závislosti. Tyto informace budou vybírány ve spolupráci s odborníky ze státních léčeben drogových závislostí, z nízkoprahových center pomoci závislým a center následné péče o drogově závislé. Garantem odborné objektivnosti a důležitosti vybraných informací je MUDr. Petr Popov, primář oddělení léčby závislostí Všeobecné fakultní nemocnice v Praze.

Ve 2. fázi projektu budou takto vybrané informace zakomponovány do jednotlivých modulů počítačové hry spolu s hlasovým doprovodem. Otázky na každou z 18 vybraných drog, grafické animace a videosekvence budou mít odlišné grafické zpracování a hudební doprovod. Při tvorbě těchto částí hry budou zohledněny účinky jednotlivých drog na kognitivní funkce člověka, což by mělo přispět ke zvýšení atraktivity CD-romu a nepřímo hráče upozornit na nedostatky při vnímání reality pod vlivem některé z drog vzhledem k normálu. Podrobněji je tato část projektu zpracována v bodě 6.metody a formy, jakým způsobem budou dílčí aktivity realizovány.

3. fází projektu bude distribuce jedné části nákladu CD-rom (variabilní podle zájmu, předpokládáme do 10 000 kusů) prostřednictvím protidrogových koordinátorů při obvodních či školských úřadech nebo přímo do školských zařízení a organizací pro mládež, které projeví o CD-rom zájem. Druhá část ze 140 000 CD-romů bude distribuována jako příloha nákladu zářijového čísla nejrůznějších magazínů pro mladé (Level, Tripmag,, Score, Internet). Remitenda tohoto čísla (10 000-20 000 kusů) bude následně zdarma rozdána na velkých tanečních party v létě roku 2002. Nedílnou součástí této fáze bude rozsáhlá PR kampaň prostřednictvím televizních pořadů pro mládež (Paskvil, Tykadlo, Letadlo, Dobré ráno - ČT1, ESO, Áčko - Nova, Sauna-Prima), na vlnách státních i komerčních radiostanic (Český rozhlas Praha, Rádio 1, Frekvence 1, Evropa 2, Rádio City), na stránkách periodického tisku (Level, Tripmag, Score, Reflex, Respekt, Mladý svět, Bravo, Show), na webových stránkách mladými lidmi často navštěvovaných internetových serverů (Czech Techno, Post.cz, Seznam, Tripmag.cz, Rave.cz) a prostřednictvím plakátů a letáků rozdávaných v klubech, diskotékách a na tanečních party. Smyslem této kampaně bude oslovit velkou skupinu potenciálních experimentátorů s drogami, aby své rozhodnutí zkusit některou z ilegálních i legálních drog přehodnotili na základě informací o rizicích zneužívání drog obsažených na CD-romu.

Metody a formy, jakým způsobem budou dílčí aktivity realizovány

Projekt Drogmem je inspirován počítačovou hrou s drogovou tematikou D-Code (www.d-code.co.uk - příloha 1) Tato hra byla na CD-romu vydána v roce 1997 jako příloha anglického časopisu o taneční scéně MUSIC. D-code byl vydán Health Education Authority a National Drugs Helpline. Řada informací obsažených na CD-romu je specifická pro Velkou Británii, nebo vychází z britské legislativy, proto není možno použít při přípravě Drogmemu jejich český překlad. Přeložené informace však budou sloužit jako osnova, kterou následně rozvedou vzhledem ke specifikům české drogové scény jednotliví odborníci na tuto problematiku. Spolupráci při výběru a formulaci informací do doby předložení projektu přislíbili prim. MUDr. Václav Dvořák, Psychiatrická léčebna Bohnice, Mgr. Petr Hrdina, K-centrum, terénní programy, Evžen Klouček, Centrum následné péče a Mgr.Václav Vlk, advokát (příloha 2.). Vybrané informace budou dále zpracovány do podoby krátkých uzavřených dotazů, na které bude možno v 1. modulu hry odpovídat ano/ne, ve 2. modulu pak budou dotazy otevřené s možností volby správné odpovědi z několika možností. Informace o legislativních úpravách problematiky drog, o sociálních problémech uživatelů drog, informace o možnostech první pomoci ve fázi akutní intoxikace a důvody proč lidé drogy berou, budou zpracovány do podoby krátkých videosekvencí, grafických animací nebo opět formou uzavřených otázek. Takto zpracované informace budou následně zakomponovány do počítačové hry.

V prvním modulu hry bude hráči nabídnuto menu těchto 18 nejčastěji zneužívaných ilegálních a legálních drog: cannabis, GHB, anabolika, amfetaminy, benzodiazepiny, extáze, crack, kokain, popers (nitráty), rozpouštědla, barbituráty, přírodní drogy (lysohlávky, durman), heroin, LSD, pervitin, opioidy, alkohol a nikotin. Hráč si vždy jednu z ikon vybere a hra mu nabídne 5-10 uzavřených otázek na zvolenou drogu. Po zodpovězení otázky bude vždy následovat krátké vysvětlení proč je zvolená odpověď správná nebo naopak špatná. Při správné odpovědi hráč získá body, při špatné odpovědi body nezíská a otázka mu bude nabídnuta znovu při dalším zvolení dané drogy v průběhu hry. Otázky a vysvětlení budou na monitoru zobrazeny v textové podobě doprovázené hlasovým doprovodem, který bude modifikován podle toho, jak ta či ona droga ovlivňuje komunikační schopnosti intoxikovaného jedince. Například u psychostimulancií bude dikce hlasového doprovodu rychlejší než bývá zvykem, u drog zpomalujících psychomotorické tempo bude hlas pomalejší, kurzor se při odpovědích bude pohybovat po monitoru, jako by byl pod vlivem zvolené drogy.

Po prvním modulu bude vždy následovat mezihra. Jednotlivé mezihry budou vytvořeny jako běžné počítačové hry (3-D plošinovka, adventura, strategie, letecký nebo automobilový simulátor). Každá mezihra bude obsahovat určitý úkol, po jehož splnění se hráč dostane do druhé části hry.

Ve druhém modulu budou hráči náhodným výběrem nabídnuty otázky, videosekvence nebo grafické animace. Otázky budou řazeny podle orgánů lidského těla a budou zaměřeny na akutní a chronická, funkční a organická poškození těchto orgánů v důsledku zneužívání drog. Videosekvence budou obsahovat informace o legislativních úpravách drogové problematiky a sociálních aspektech zneužívání návykových látek formou krátkých rozhovorů (např.: policista versus držitel drogy, dealer versus návštěvníci party, drogový experimentátor versus jeho rodiče.). Grafické animace budou obsahovat důvody, kterými lidé racionalizují užívání drog, s poukazem na jejich nepravdivost. Po absolvování jedné z částí druhého modulu se hráč automaticky vrátí do modulu prvního a bude pokračovat volbou další ikony.

Formulace sdělovaných informací hlasového doprovodu bude zpracována tak, aby na hráče nepůsobila mentorujícím dojmem. Většina komunikace hry s hráčem bude vycházet z běžné hovorové řeči mladých lidí, kteří navštěvují taneční party, kluby nebo diskotéky. Hra by měla na hráče působit dojmem, že komunikuje se svým vrstevníkem, který má více informací o skutečných rizicích jednotlivých drog (peer prvek). Hlasový doprovod otázek, vysvětlení, videosekvencí a grafických animací bude namluven Kateřinou Kozákovou (moderátorkou pořadu Paskvil – ČT2), Danem Gijačem (moderoval pořady radia KISS-Hády a Českého rozhlasu Brno) a Matějem Rupertem (zpěvák skupiny Monkey Business).

Samotnou hru naprogramuje tým společnosti PRVNÍ MULTIMEDIÁLNÍ, která se zabývá mimo jiné výrobou multimediálních CD-romů (www.multimedia.cz) a provozuje největší český internetový server taneční hudby Czech-techno (http://www.techno.cz).

Nedílnou součástí Drogmemu bude i hudební doprovod specifický pro každou sadu otázek a dalších sekvencí. Při jejich přípravě budou použity některé populární skladby roku 2002. Jednotlivé hudební doprovody budou připraveny se zřetelem na sekvenci, kterou doprovázejí a budou nepřímo reflektovat preferenční hudební styl uživatelů dané drogy. Na CD-rom budou dále nahrány 4 skladby od populárních DJs a skupin taneční scény, které bude možno přehrávat i v běžné CD mechanice. Tyto skladby by měly zvýšit atraktivitu CD i pro mladé lidi, kteří zatím nemají přístup k počítači s mechanikou CD-rom.

Motivaci hráče k tomu, aby odpověděl na všechny otázky a zhlédnul všechny videosekvence a grafické animace, by měly zajistit nejrůznější výherní ceny. Hlavní cenou bude několik kopií některé počítačové hry populární v době vydání Drogmemu, které bude možno získat pouze po zodpovězení všech otázek v co nejkratším čase po vydání CD. Dále budou pro řešitele připraveny předplatné Tripmagu, Score, Klanu, nebo Levelu, vstupenky na koncerty taneční hudby, trička, oděvní doplňky a další dárkové předměty s potiskem Drogmem. Pro získání těchto cen bude nutno dosáhnout 100% možných bodů a odeslat certifikát, který hra po dosažení bodového maxima hráči vydá do některého ze slosovacích kol v létě roku 2002.

Způsob hodnocení efektivity, konkrétní hodnotitelné výstupy

Obsahově patří projekt Drogmem do oblasti primární prevence. Informace na CD-romu obsažené a způsob distribuce připravený tak, aby se velká část nákladu dostala přímo do rukou návštěvníků tanečních party, kteří patří k populační skupině s největší tolerancí ke zneužívání jednotlivých drog, by měli přispět ke snížení poptávky po drogách mezi těmito mladými lidmi. Zároveň by měly přispět ke snížení počtu těch, kteří kvůli nedostatku objektivních informací o rizicích spojených s užíváním drog, tyto rizika podcení a přejdou z fáze drogového experimentu do fáze závislosti. Vliv projektu Drogmem na snížení poptávky po drogách a snížení incidence nových závislých bude možno hodnotit ze srovnání sociologických průzkumů zaměřených na drogovou epidemiologii provedených před vydáním CD-romu a v jedno a víceletém časovém odstupu od jeho vydání. V řadě takto provedených průzkumů však nebude jednoduché odlišit vliv jednotlivých opatření primární prevence zneužívání návykových látek od vlivu Drogmemu, nebude-li na něj průzkum obsahovat cílenou otázku. TRIPMAG - magazín klubové scény realizival v únoru 2000 čtenářskou anketu, na jejíž přípravě spolupracoval PhDr. Ladislav Csémy z Psychiatrického centra Praha. Anketa obsahovala i otázky zaměřené na drogovou epidemiologii. Obdobná anketa v následujících letech bude již cílenou otázku na přínos projektu Drogmem v prevenci vzniku drogové závislosti obsahovat. Dalšími hodnotitelnými výstupy budou počty úspěšných řešitelů Drogmemu, kteří se přihlásí do slosování o ceny, počet přístupů na internetovou stránku projektu a v neposlední řadě počet škol, které projeví o CD-rom zájem.

Rámcový časový harmonogram projektu

prosinec 2001 –leden 2002
- výběr a zpracování informací
únor - duben
- zpracování hlasového doprovodu
- vytvoření hudebního doprovodu
- vytvoření grafického pozadí a grafických animací
- naprogramování hry
květen
- příprava PR kampaně
- vylisování celého nákladu CD-rom
červen 2002
- začátek PR kampaně
- vydání CD-rom

Spolupráce se zařízeními návazné péče

Spolupráce se zařízeními návazné péče bude realizována již při výběru a zpracování informací na CD-rom. Po jeho vydání pak bude CD dodáno do všech těchto zařízení. Projeví-li o to některá z center zájem, bude Drogmem a PR kampaň s ním spojená obsahovat i jejich kontaktní informace.

Supervizor projektu:

MUDr. Petr Popov

Odborná kvalifikace:

Fakulta všeobecného lékařství Univerzity Karlovy - 1987
IPVZ, I.atestace z psychiatrie - 1991, II.atestace z psychiatrie - 1994, nástavbová atestace léčení alkoholizmu a jiných toxikománií - 1997
Experienciální výcvik v dynamicky orientované skupinové psychoterapii 1989-94 Intenzivní bálintovský výcvik 1989-92
Funkční specializace v systematické psychoterapii (osvědčení IPVZ) 1998
v oblasti léčby závislostí od roku 1988 - sekundární lékař protialkoholního odd. FN.II v Praze
od r.1992 primář oddělení léčby závislosti Všeobecné fakultní nemocnice v Praze, současně od r. 1991 odborný asistent Psychiatrické kliniky 1.LF UK
od r. 1999 vedoucí subkatedry pro návykové nemoci IPVZ

Způsob provádění supervize:

konečná redakce výběru informací
konečná redakce formulací vybraných informací

zpět

© 2010 DROGMEM o.s.
Developed by futique boutique OIIO