Anketa Dance 03

Anotace výzkumného projektu dotazníkového šetření

Cíle projektu

Zjistit údaje o rozsahu, způsobu a kontextu užívání drog u specifické populace návštěvníků tanečních akcí, kde se typicky koncentrují rekreační uživatelé drog.

Porovnat získané údaje s výsledky obdobných dotazníkových šetření provedených v roce 2000 v České republice a v letech 2000, 2001 a 2002 ve Velké Británii.

Navrhovatel a odpovědný řešitel projektu

MUDr. Pavel Kubů (Ústav lékařské informatiky, UK, 2. lf)

Rešitelský tým (abecední pořadí)

PhDr. Ladislav Csémy (Psychiatrické centrum Praha)
MUDr. Tomáš Páleníček (Psychiatrické centrum Praha)
Lukáš Zilvar (iMedia s.r.o.)

Cílová skupina

Projekt je zaměřen na mladé lidi se zájmem o populární hudbu. Nejčastějším zájmem populace ve věkové skupině 15 až 24 let je zábava (graf 1). Návštěvy diskoték, party a koncertů jsou pak 3. a 4. nejčastější volnočasovou aktivitou (graf 2).

Vzhledem ke spolupráci s vydavatelstvím iMEDIA s.r.o. při propagaci projektu lze pro přesnější popis cílové skupiny vycházet z charakteristik čtenářů titulů tohoto vydavatelství. Jedná se o mladé lidi ve věku 17-35 let. Průměrný věk čtenáře je 20,9 roku. Skupina čtenářů s věkem pod 18 let tvoří cca 17%. 60% čtenářů tvoří muži a 40% ženy, 30% žije v Praze. 30% čtenářů jsou pracující lidé, 70% tvoří studenti. Přístup na internet má více než 90% čtenářů, více než 4/5 čtenářů vlastní mobilní telefon. Čtenáři se vyznačují progresivitou, zájmem o nové trendy a technologie .

Cílovou skupinu lze dále charakterizovat za použití dat z obdobného dotazníkového šetření Semtex Dance 2000. Ankety se zúčastnilo 29,8% (n=312) žen a 70,2% (n=736) mužů. Věk respondentů se pohyboval od 14 do 45 let, průměrný věk žen byl 18 a mužů 22 let. Na všechny otázky dotazníku odpovědělo 1048 respondentů. Hlavní části dotazníku týkající se konzumace drog vyplnilo 1270 respondentů. 92,2 % respondentů mělo zkušenost s některou ze sledovaných drog (cannabis, GHB, anabolika, amfetaminy, ecstasy, crack, kokain, popers (nitráty), rozpouštědla, barbituráty, lysohlávky, heroin, LSD, pervitin, alkohol), 90,3% respondentů pak některou z drog zkusilo více než 3x. Zkušenost s tzv. tanečními drogami (GHB, amfetaminy, ecstasy, kokain, popers (nitráty), lysohlávky, LSD, pervitin) významně rostla spolu s četností návštěv v klubu (graf 3).

Graf 1 - zájmy podle věku (údaje v %)


Zdroj: Čechová, R.: Jak se chová milion a půl mimozemšťanů?. Marketing & Media 2002;32:13

Graf 2 – volnočasové aktivity podle věku (údaje v %)


Zdroj: Čechová, R.: Jak se chová milion a půl mimozemšťanů?. Marketing & Media 2002;32:13

Graf 3 – zkušenost s drogou podle četnosti návštěv klubu (údaje v %)


Zdroj: Kubů, P., Křížová, E.: Anketa Semtex dance 2000 [online]. Praha: Drogmem o.s., 2001

Design dotazníku

Otázky a možnosti odpovědí jsou z větší části převzaty z dotazníku Mixmag Survey 2002 navrženého týmem ve složení Dr. Luke Mitcheson (South London and Maudsley NHS Trust), Neil Hunt (University of Kent), Dr. Adam Winstock (South west Sydney Area Health Services) a Viv Craske (Mixmag). Další skupina otázek pochází z dotazníku Semtex Dance 2000 navrženého MUDr. Pavlem Kubů (Ústav lékařské informatiky, UK, 2. lf) PhDr. Ladislavem Csémy (Psychiatrické centrum Praha), PhDr. Evou Křížovou (Ústav lékařské etiky, UK, 3. lf) a Tomášem Zilvarem (iMedia) nebo byly podle dotazníku Mixmag Survey 2002 modifikovány pro další druhy drog vzhledem k aktuální situaci v konzumaci jednotlivých drog v České republice (podrobněji viz příložený návrh dotazníku).

Organizace sběru dat

Rekreační konzumenti drog a experimentátoři s drogami se typicky koncentrují ve skupině označované podle časté volno časové aktivity jako klubeři. Efektivní metodou jak získat z pohledu uživatele drog citlivé údaje o jeho konzumaci drog se při naketě Semtex Dance 2000 ukázala propagace ankety a organizace sběru dat ve spolupráci s vydavatelem mediálních titulů populárních v cílové skupině ankety a vystavení online formuláře aketního dotazníku na internetu.

Společnost iMedia s.r.o je mladé, dynamicky se rozvíjející vydavatelství se zaměřením na hudebně-společenské tituly pro mladé lidi ve věku 16-35 let. V současnosti je vydavatelem časopisu XMAG (měsíčně tištěno 35 000 ks), který je nejprodávanějším hudebním měsíčníkem v ČR, dále pak časopisů HYPE (30 000 ks), ULTRAMIX (15 000 ks), BE - Bassline Electronik (15 000 ks) a ŽIVEL (10 000). Průměrné prodeje dosahují cca 80% z tištěného nákladu a čtenost se pohybuje okolo 3 čtenářů na jeden výtisk. Měsíční čtenost zmíněných titulů dohromady dosahuje cca 250 000. Společnost iMedia bude aktivní účast kluberů v anketě propagovat prostřednictvím inzerátů a PR textů s uvedením web adresy projektu ve svých ostatních titulech a prostřednictvím spolupracujících medií.

Online formulář anketního dotazníku bude prostřednictvím spolupracujících internetových serverů propagován bannery na jednotlivých stránkách. Databázová aplikace spravující formulář povolí uživateli odpovědi jen v rozmezí nadefinovaných parametrů pro odpovědi na jednotlivé otázky (podrobněji viz příložený návrh dotazníku) a zároveň bude kódovat jednotlivé možnosti odpovědí pro statistické analýzy. Přímý zápis dat respondenta do databáze prostřednictvím online formuláře zabraňuje chybnému zadání dat respondentem a odstraňuje chyby vznikající při přepisu dat z papírové do elektronické podoby.

Během sběru dat při dotazníkovém šetření Semtex Dance 2000 více než 90% respondentů dalo před vyplněním tištěného dotazníku přednost online formuláři. Organizátoři projektu očekávají v letošním roce podobný nebo ještě vyšší zájem o vyplnění online formuláře vzhledem ke stále rostoucí dostupnosti internetu a aktivního znalosti jeho výhod v cílové skupině šetření.

Analýza sebraných dat

Statistickou analýzu sebraných dat a porovnání získaných výsledků s výsledky obdobných dotazníkových šetření provedených v roce 2000 v České republice a v letech 2000, 2001 a 2002 ve Velké Británii provede PhDr. Ladislav Csémy ve spolupráci s MUDr. Pavlem Kubů, MUDR. Tomášem Páleníčkem a Lukášem Zilvarem.

zpět

© 2010 DROGMEM o.s.
Developed by futique boutique OIIO