Alkohol.cz

charakteristiky vybraných stránek z různých oblastí problematiky alkoholismu a porovnání jejich kvality

Autoři:

MUDr. Pavel Kubů
Autor je postgraduálním studentem Ústavu lékařské informatiky, UK, 2.LF. Zabývá se metodami hodnocení veřejných zdravotnických informačních zdrojů. Pracuje ve společnosti Medimedia Information s.r.o. na pozici senior produkt manager divize Healthcare Communication.

MUDr. Aleš Janda
Autor je odborným asistentem Ústavu lékařské informatiky UK, 2.LF. Zabývá se metodami hodnocení odborných zdravotnických informačních zdrojů a metodologií evidence-based medicine analýz. Pracuje jako sekundární lékař na I. dětské klinice Fakultní nemocnice Motol.

Alkoholismus je široce společensky akceptovanou formou závislosti. Poslední dobou různé autority veřejně deklarují „boj proti alkoholismu“. Paradoxně se jen velmi málo hovoří o zpřísnění regulace reklamy na alkohol, která propaguje alkohol ukázkami vlastní konzumace i po skončení pořadů pro mládež. Podobně jako výrobci cigaret i producenti alkoholu zaměřují své kampaně na jedince bez pevně zakotvené značky své drogy. Největší koncentrace těchto jedinců je typicky v populaci pubescentů a adolescentů. Jedním z nejdůležitějších informačních zdrojů této části populace je internet.

Cílem práce bylo zjistit jak jsou jednotlivé oblasti problematiky alkoholismu v doméně cz zastoupeny, identifikovat modelové weby, které by bylo možno považovat za zástupce jednotlivých oblastí problematiky alkoholismu a navzájem porovnat jejich kvalitu podle objektivně měřitelných kritérií v kategoriích prezentace, navigace, funkce a věrohodnost.

Klíčová slova:

Alkoholismus, internet, propagace alkoholu, prevence alkoholismu, kritéria kvality webových stránek

Prevence alkoholismu

Závislost na alkoholu (alkoholismus) je chronické, recidivující, často progredující onemocnění. Jednou z hlavních příčin častého výskytu tohoto onemocnění v České republice je vysoká spotřeba alkoholu a časný začátek konzumace u dětí a adolescentů. (1) Nezáleží na definici užívání či zneužívání alkoholu, která je obecně přijímána, cílem prevence je snížit procento mladých lidí, kteří jsou zataženi do některého z typů konzumace. Mezi těmi, kteří alkohol již užívají nebo zneužívají, je cílem prevence redukovat průměrnou intenzitu konzumace a předejít progresi konzumace do těžkých forem závislosti. Redukce vysoce rizikových forem konzumace může zahrnovat postupy prevence řízení motorových vozidel pod vlivem alkoholu stejně jako propagaci „odpovědného“ pití. Preventivní programy mají zahrnovat zaměření na redukci nebo eliminaci konzumace mezi příležitostnými uživateli. Prevence alkoholismu se také orientuje na dospělé jedince, primárně na redukci řízení pod vlivem alkoholu, redukci násilí spojeného s konzumací alkoholu a snížení konzumace alkoholu během těhotenství. (2) Dvě hlavní strategie navržené pro prevenci alkoholismu jsou:

Sekundární prevence může v současnosti profitovat z modelu jasně identifikovatelných biologických markerů, které umožňují časnou detekci počátečních stádií alkoholismu. Screeningové programy mohou být zaváděny pro vybrané cílové skupiny např.:

Cíl práce

Autoři si vytkli za cíl vytvořit přehled problematiky alkoholismu na českém internetu , identifikovat modelové weby, které by bylo možno považovat za zástupce jednotlivých oblastí problematiky alkoholismu a navzájem porovnat jejich kvalitu. Byly proto vyhledávány i stránky, které alkohol propagují, protože dle názoru autorů míra propagace alkoholických nápojů, nejen prostřednictvím internetu, představuje v ČR samostatnou oblast problematiky zneužívání alkoholu.

Metodika

Porovnání, jak jsou jednotlivé oblasti prevence a léčby alkoholismu a propagace alkoholu na webu zastoupeny jednotlivými stránkami, vychází z přehledu počtu webů v jednotlivých kategoriích katalogů tří nejnavštěvovanějších portálů na českém internetu - seznam.cz, atlas.cz a centrum.cz. Zařazení jednotlivých kategorií v katalogu a počet webů, které na portálu zastřešují je uveden v tabulkách 1 až 3.

Dále bylo při vyhledávání stránek z různých oblastí problematiky použito tzv. googlování – vyhledávání stránek s použitím intuitivních klíčových slov. Použitá klíčová slova, komentář k relevanci prvních 10 odkazů a celkový počet nalezených stránek je uveden v tabulce 4.

Vzhledem k drtivé převaze stránek propagujících konzumaci alkoholu bylo pro porovnání z této oblasti problematiky alkoholismu vybráno pět stránek (obrázky 1 až 5) z celkem osmi. Tři stránky propagují konzumaci piva, jedna vína a jedna destilátů.

Webové prezentace se postupně stávají jedním z hlavních informačních kanálů pro sdílení a sdělování informací. Je důležité nejen to, zda byla informace sdělena (zveřejněna na webu), ale také jakým způsobem to bylo provedeno. Pro účely porovnání kvality způsobu sdělení informací bylo vybráno 16 objektivních, relativně snadno hodnotitelných parametrů, které vycházejí z mezinárodně uznávaných evaluačních standardů Health on the Net Foundation (www.hon.ch) a Medical Matrix (www.medmatrix.org) (4) Váha jednotlivých parametrů v konečném hodnocení není stejná. Každému parametru byla váha přiřazena na základě hlasování skupiny běžných uživatelů a skupiny expertů lékařské informatiky. Každý z hlasujících přiřazoval jednotlivým parametrům buď jeden bod, považoval-li jej za důležitý, nebo nula bodů v případě že se mu jevil nedůležitý. Celková váha každého parametru pak byla dána poměrem součet přidělených bodů parametru/součet všech přidělených bodů. Kvalitativní kritéria jsou sledována ve čtyřech hlavních oblastech prezentace, navigace, funkce a věrohodnost. Body získané za splnění všech kritérií hlavní oblasti se na konečném hodnocení projeví podle váhy dané oblasti. (graf 1)

Poznámky ze surfování

Katalogové vyhledávání, které bylo použito při první orientaci v počtu stránek z jednotlivých oblastí problematiky alkoholismu, je v současnosti jedinci hledajícími na internetu informace stále častěji nahrazováno vyhledáváním fulltextovým za použití intuitivních klíčových slov. To však v některých oblastech internetu vede do slepé uličky, protože výsledek vyhledávání sice vždy na nalezených stránkách klíčové slovo obsahuje, často ale v naprosto jiných souvislostech než jedinec očekával. Zajímavé byly tyto výsledky fulltextového vyhledání některých klíčových slov použitých pro googlování na nejnavštěvovanějších portálech v doméně cz:

Weby s komerčními prezentacemi výrobců alkoholu jsou často po stránce technologické kvality na vysoké úrovni a návštěvníkovi stránek poskytují informace o svých produktech za použití různých interaktivních her. Interaktivita stránek ve spojení se současným designem založeným na technologii flash a propojením s nejrůznějšími kulturními akcemi tak jejich stránky činí atraktivními pro mladé lidi. 28% populace v ČR využívá internet. Z toho 49% je mladších 30 let. (5) První zkušenost s alkoholem má v ČR do 16 roku života za sebou 97,1% dívek a 98% chlapců. (6) Atraktivita například virtuální promenády v Gambrinus městečku, náplň online her a výherní ceny spolehlivě přitáhne pozornost i mladších ročníků. Charakteristické pro všechny weby propagující konzumaci alkoholu je absence jakéhokoliv upozornění před vstupem na stránky, že obsah není určen mladším 18 let, jak je to běžné například u pornografických stránek, či jakýchkoliv informací o rizicích konzumace prezentovaného produktu, jak je dnes již běžné na stránkách výrobců cigaret. Lze se tedy domnívat že výrobci alkoholu komerční prezentace svých produktů zaměřují, podobně jako producenti cigaret, typicky na tu část konzumentů, která zatím nemá pevně zakotvenu značku své legální rekreační drogy. Nejcitlivější částí populace z hlediska vzniku celoživotní preference určité obchodní značky jsou pak podle řady marketingových studií mladí lidé do 30 let. Na rozdíl od producentů cigaret, kterým to ukládá zákon, však návštěvníky svých webových prezentací producenti alkoholu neinformují o žádných rizicích pramenících z konzumace jejich produktů.

Výsledky porovnání kvality

Porovnání kvality webových prezentací bylo provedeno u následujících stránek, které byly vybrány coby modeloví zástupci jednotlivých oblastí problematiky alkoholismu:

www.gambrinus.cz
Komerční prezentace produktů značky Gambrinus z Plzeňských pivovarů. Web nabízí návštěvníků procházku virtuální promenádou s pivovarem (prezentace různých druhů piv značky Gambrinus), rockovým klubem (přehled rockových festivalů podporovaných značkou), hospodou (vyhledávání hospod a restaurací čepujících Gambrinus podle místa v ČR), obchodním domem (online shop s propagačními předměty značky), kasinem (online hry o ceny ve spojení s podporovanými festivaly, hudebními skupinami a propagačními předměty značky), fotbalovým stadionem (zpravodajství z 1. fotbalové Gambrinus ligy a soutěže o lístky na mezistátní utkání), reklamní agenturou (prezentace televizních reklamních klipů) a internetovou kavárnou (zdarma zasílání log Gambrinus na mobil, chat a freemail).

www.toppub.cz
Informační portál s katalogem pivovarů, hospod, restaurací a hotelů. Odkazy z domácí stránky návštěvníka směřují do sekcí Zábava s databází vtipů a citátů na téma alkohol, O alkoholu, O víně a O pivu. Odkaz z domácí stránky Pít či nepít prezentuje zdraví prospěšné účinky alkoholu konzumovaného v „malých množstvích“ (muži 1l piva/den, ženy 0,9l piva/den) včetně možnosti zvládat takto úspěšně stres a nervozitu či zabránit rozvoji depresí, neuróz a psychóz s odvolání na slova klinické psycholožky Věry Husákové.

spp.kgb.cz/
Web Sdružení přátel piva, které dle informací na stránkách již opustilo politické ambice z roku 1993, kdy vedlo jednání s ČSSD zastupovanou Milošem Zemanem. V rámci spolupráce bylo poskytnuto pivo na narozeniny a svatbu tehdejšího předsedy ČSSD, na narozeniny Hany Hrdličkové a dalších. Obsah jednotlivých rubrik výstižně shrnuje věta na závěr textu po odkazem Pivo a zdraví: „Pivovarský průmysl zásobuje trh produktem, který poskytuje lidem výživu, má příznivé fyziologické účinky a napomáhá udržovat jejich zdraví, což jsou aspekty, na které mohou být pivovarníci jaksepatří hrdí.“

www.cellarius.cz
Internetový obchod s vínem, při objednávce nad 1000,-Kč bez DPH zdarma dovoz po celé ČR při minimální objednávce 6 lahví. Dále obsahují plán ochutnávek, prezentace dvou pražských vinoték s přehledem školení degustace a v sekci zajímavosti podrobné informace o různých odrůdách z vyhlášených vinařských oblastí.

www.whiskyonline.cz
Informační web s prezentací nejrůznějších druhů tohoto destilátu. Whisky jsou zde řazeny podle místa, kde se nachází palírna. Web obsahuje pravidelně navštěvovaná diskusní fora, která stejně jako další odkazy z domácí stránky, nabízí informace o nejrůznějších tématech souvisejících s historií a způsoby konzumace whisky či s jednotlivými značkami destilátu.

www.abstinent.cz
Stránky sebe sama charakterizují jako diskusní portál o alkoholismu a alkoholu. Odkazy z domácí stránky směřují do sekcí Články (11 článků rozdělených do kategorií Děti, Dopisy, Jak přestat?, Medicína a Zprávy), Diskusní fórum, Ke stažení (kniha prim. Nešpora Jak překonat problémy s alkoholem) a Receptář nápojů bez alkoholu. Web nemá vlastní online poradnu ve které by odpovídali odborníci na léčbu a prevenci alkoholismu, obsahuje ale odkaz na server internetovaporadna.cz. V sekci alkohol a alkoholismus je na Internetové poradně shodně jedna otázka s odpovědí ve více než týdenním odstupu. Je obvyklé, že funkčních online poradny garantují odpovědi do maximálně 48 hodin od zadání dotazu.

www.sweb.cz/aacesko
Webová prezentace Společenství Anonymních Alkoholiků v České republice. Stránky obsahují informace o kontaktních centrech AAA v ČR, o jejich schůzkách, otázky a odpovědi o alkoholismu a linky na AAA v zahraničí. Stránky neobsahují poradnu ani odkaz na ni a poslední aktualizace obsahu byla provedena v listopadu 2002.

www.mujweb.cz/veda/nespor/
Stránky administrované prim. MUDr. Karlem Nešporem obsahují práce na téma závislost, kterých je sám autorem či spoluautorem. Uživatelsky vděčná může být zvláště sekce Svépomocné texty pro ty, kdo mají problémy s alkoholem, drogami nebo hazardní hrou. Stránky neobsahují online poradnu ani odkaz na ni, nabízejí však kontakt na autora stránek do práce i domů.

Souhrné výsledky měření všech 16 kritérií kvality v kategoriích prezentace, navigace, funkce a věrohodnost u vybraných stránek zobrazuje graf 2.

Diskuse

Vzorek vybraných stránek propagujících alkohol není reprezentativní. Před výběrem reprezentativního vzorku z jednotlivých typů stránek propagujících konzumaci alkoholu by bylo zapotřebí definovat charakteristiky různých kategorií (např.: prezentace výrobce, prezentace distributora, zájmová sdružení, osobní weby atp.) a následně zjistit poměr počtu stránek mezi různými kategoriemi. Počet hodnocených stránek z jednotlivých kategorií propagace alkoholu by pak odpovídal tomuto poměru. Modelové weby z jednotlivých kategoriích by následně byly vybírány podle pořadí v návštěvnosti. Takto podrobná analýza obrovského množství webů propagujících alkohol ale nebyla cílem práce. Hodnocené stránky reprezentují pouze subjektivní názor autorů na jejich vhodnost coby modelových zástupců různých kategorií stránek propagujících alkohol.

Další samostatnou otázkou, vyžadující podrobnější průzkum, aby mohly být absolutně srovnávány počty stránek zařazených v jednotlivých kategoriích katalogů zjištěných podle údajů na portálech, je míra obsahově správného zařazování stránek do kategorií. Administrátoři portálů sice deklarují, že kontrolují údaje uvedené v registračním formuláři katalogu a vyhrazují si právo stránky přeřadit do kategorie s názvem lépe vystihujícím obsah stránek, ale ve sledovaných kategoriích tak zřejmě nečiní. Pro dominanci webů, které propagují alkohol, nad weby s preventivním a léčebným zaměřením je velmi charakteristické zařazení stránek v těchto kategoriích:

Závěr

Počet webů propagujících různými způsoby konzumaci alkoholu o několik řádů převyšuje počet webů poskytujících informace o léčbě a prevenci alkoholismu. Dominantní postavení stránek z oblasti propagace alkoholu v doméně cz se projevuje i při hledání stránek s informacemi o léčbě a prevenci. Výsledky vyhledávání těchto stránek podle intuitivních klíčových slov i v některých katalozích nabízejí odkazy propagující konzumaci alkoholu. Příznivým zjištěním je srovnatelná kvalita stránek z oblasti prevence a léčby alkoholismu v porovnání s weby propagujícími alkohol. V případě stránek prim. Nešpora je do značné míry nejen pro internetové prostředí charakteristické jak nezávislý odborník může konkurovat společnosti s astronomickým výdaji na propagaci ve kvalitě obsahu, nemá však čas a pravděpodobně ani prostředky, aby jí konkuroval v atraktivitě prezentovaných informací. Na internetu je tento náskok webů propagujících alkohol patrný v rychlosti přebírání nejnovějších grafických a programových postupů. Vzhledem k nepříznivému vývoji epidemiologie alkoholismu a stále neklesající tradičně vysoké spotřebě alkoholických nápojů na rok a jedince v ČR je nutno konstatovat, že kvalita obsahu stránek z oblasti prevence a léčby alkoholismu, se zatím prosazuje velmi omezeně proti řádově vyšší kvantitativní převaze stránek propagujících alkohol a jejich technologické atraktivitě pro mládež. Absence online poraden orientovaných výhradně na problematiku alkoholismu či přehledného katalogu různých postupů léčby a prevence, spolu s kontakty na zařízení, které tyto metody praktikují je paradoxní vzhledem k jinak dobře fungující síti AT poraden a léčeben pro alkoholiky v ČR a vysoké míře používání této formy komunikace mezi terapeutem a klientem ve světě. V USA různé druhy těchto webových služeb označovaných souhrnně termínem „internet recovery services“ déle než 1 rok aktivně využívá při léčbě alkoholismu či prevenci relapsu 65% jejich klientů.(7) Překvapivě největším nedostatkem oblasti prevence a léčby alkoholismu je neexistence webu, který by naplňoval alespoň jednu ze strategií navržených pro prevenci alkoholismu. V doméně cz neexistuje žádná stránka poskytující komplexní informace a služby globální prevence orientované na celou populaci. Existence cílené či selektivní prevence orientované na specifické cílové skupiny (vysoce rizikové skupiny) je pak diskutabilní jen u textů prim. Nešpora pro mládež. Specifická prevence pro další rizikové skupiny (řidiči, těhotné ženy, rodiny zasažené alkoholismem, specifické skupiny pacientů) pak ve formě internetové stránky věnované konkrétní rizikové skupině v doméně cz nebyla při vyhledávání webů z oblasti prevence a léčby alkoholismu ani propagace alkoholu nalezena.

Literatura

zpět

© 2010 DROGMEM o.s.
Developed by futique boutique OIIO